Pomoc logopedy jest przydatna u dziecka, gdy:
wymawia pierwsze samogłoski
nadal wymawia samogłoski i doskonali je
wydaje dźwięki nieprzypominające ludzkiej mowy (gużenie – jest odruchem bezwarunkowym, zazwyczaj pojawia się przy dobrym samopoczuciu dziecka. Występuje u wszystkich dzieci również u głuchych, niedosłyszących, autystycznych, upośledzonych umysłowo)
pojawiają się pierwsze spółgłoski
powtarza sylaby charakterystyczne dla języka narodowego,
naśladuje, powtarza i samodzielnie wymawia sylaby,
co pełni funkcję nie tylko zabawy z dźwiękiem, ale i ćwiczeń słuchowych, ćwiczeń narządów artykulacyjnych
(gaworzenie – odruch warunkowy, powtarzanie i naśladowanie dźwięków z otoczenia bez kontroli słuchu, nie gaworzą dzieci niesłyszące).
rozumie wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym
pojawia się gest wskazywania palcem
pierwsze słowa zbudowane z sylab otwartych
rozumie proste polecenia, niektóre nazwy osób, przedmiotów i czynności
początek rozumienia intencji mówiącego
rozumie proste słowa
pojawiają się echolalie
samodzielnie wypowiada kilka wyrazów
powtarza sylaby i słowa za dorosłym
reaguje na swoje imię
rozumie więcej niż jest w stanie samo powiedzieć
posługuje się nazwami
rozwój słownictwa
wzrost słownictwa
osób, przedmiotów i kilku czynności
wyrazy głównie zbudowane są z powtarzających się sylab
zdolność dzielenia uwagi z dorosłymi
głównie wypowiedzi jednowyrazowe (upraszcza: da (daj), mi (miś) ać (zobacz)
rozwój rozumienia prostych zdań (szczególnie poleceń i zakazów)
wypowiedzi dwuwyrazowe, pojawia się już odmiana wyrazów
najczęściej mówi o sobie w 3 osobie
Dziecko 4 letnie – buduje zdania rozwinięte i złożone, mówi o przeszłości i przyszłości
mowa dziecka w tym wieku powinna być zrozumiała, a wypowiedzi dziecka wielozdaniowe. W zakresie mowy i artykulacji:
powinno już prawidłowo wymawiać wszystkie głoski, oraz powinno mieć opanowane mówienie.
W zakresie mowy i artykulacji powinno:
ma utrwaloną poprawną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.
Ważne jest by dziecko poprawnie mówiło wszystkie głoski w chwili gdy uczy się czytać i pisać.